jueves, 14 de noviembre de 2019

CREACIÓ LLIBRE DIGITAL

NO SOMOS MONSTRUOS



2. Introducció: 

En aquesta petita aventura ens trobarem amb una situació difícil d'un exemple d'una situació d'assetjament a l'escola. El nostre protagonista, l'Abdul, haurà d'intentar fer front al problema amb l'ajuda ''màgica'' d'una professora. L'Abdul s'endinsarà en un món amb el qual no està familiaritzat i haurà de gestionar bé les seves oportunitats al llarg del llibre.

L'objectiu amb el qual hem creat aquest conte ha sigut voler transmetre el que és passar per una situació com l'assetjament, i pensem que els infants podran empatitzar i s'educaran amb una visió preventiva a l'assetjament.

3. Indicacions sobre la lectura:

- Haver d'explicar a l'infant on se situa el país de Síria, dient-li que és un lloc llunyà, els mitjans de transport necessaris per viatjar-hi...

-Utilitzar diferents entonacions segons el personatge, i la seva emoció segons cada situació de diàleg. Per exemple si estava trist o content, faríem servir tons diferents.

-Intentar mantenir una entonació activa, juganera i canviant, evitant ser monòtons durant tota la lectura.

-Gesticular cada vegada que es pugui per així poder captar l'atenció del nen, i a la vegada connectar-lo amb la història i també amb el lector, per evitar distraccions.

-Anar fent preguntes de mini reflexió sobre el que succeeixi durant les diferents situacions que sorgeixen, per conscienciar i reafirmar la nostra intencionalitat de la història. Com per exemple quan els dos companys molesten a l'Abdul i li treuen els llibres de la motxilla, preguntar: Tu penses que això ha estat bé.

4. Proposta d'una activitat relacionada amb l'assetjament:

Els objectius de l'activitat serien fer que els nens comprovin que no tenen gustos o preferències molt distants, i facilitar que apropin posicions des del coneixement que els uneix.

L'activitat consistiria a repartir unes frases/preguntes a tots els alumnes. Després de cada oració, el professor demana a cada alumne que justifiqui la seva resposta. Quan tots ho han fet, el professor propicia entre ells un debat sobre les seves idees, i aclareix i explica el perquè del significat de l'oració.

Tot seguit se'ls demana als alumnes que subratllin una sola resposta de cadascuna de les frases que prèviament se'ls ha donat. Quan han acabat, s'ajunten als grups, per comentar-les i que vegin en què coincideixen, a més d'expressar-les gràficament. Posteriorment les han de col·locar en un mural, el qual estarà dividit per la meitat, per així posar en un costat les coincidències, i en un altre les diferències.

Finalment es farà una valoració grupal sobre el que es té en comú i quines són les diferències.

5. Recomanem una lectura posterior del conte?

Sí que recomanem una lectura posterior del nostre conte per així acabar d'assimilar el missatge que volíem transmetre, ja que creiem que és molt important sobretot en aquesta edat, començar a potenciar la inclusió. Els infants d'entre 3-5 anys descobreixen moltes coses noves al llarg del dia, i encara no tenen una capacitat memorística tant amplia com la dels adults, per tant és recomanable tornar a llegir la història almenys 3 o 4 vegades més per acabar de reafirmar-la.

Els nens normalment demanen als adults que els hi tornin a llegir un conte unes 10 vegades més o les que facin falta, cosa que els hi ajuda a millorar la seva comprensió oral, meditant i assimilant el que acaben d'escoltar, i a la vegada relacionar-ho amb el seu entorn. Així doncs, també creiem que el número de rellegida, el determinarà el nen  junt amb les seves habilitats i capacitats, i si li ha agradat.

6. Experiència de la lectura del conte: 

L'Emma, una de les integrants del nostre grup, va tenir l'oportunitat de llegir la nostra petita creació al seu cosí de 4 anys, en Gonzalo. Va ser una experiència molt interessant: 
Durant la lectura, vaig anar seguint les indicacions de l'exercici 3 que vam plantejar prèviament amb el grup. Em vaig adonar de que el més important era intentar mantenir amb interés i misteri a l'infant, fent-ho així amb: una entonació ajustada a cada moment, gesticulant i interactuant amb el meu cosí, i exemplificant i relacionant aspectes del seu entorn. El poder relacionar-ho amb esdeveniments del seu dia a dia, em va ajudar a que pogués entendre millor el missatge que volíem, ja que només en vaig fer una llegida.  Mentre llegia la història, ell anava fent preguntes o intervencions, que vaig anar resolent sense cap inconvenient. 
Pel que fa a la seva valoració, em va comentar que li va agradar molt, sobretot els dibuixos del conte. 

7. Què opinem sobre potencialitats educatives de la lectura digital compartida?

Compartir una lectura digital, sembla un concepte nou dins del que és l'educació però realment, els nens i nenes d'avui dia ja creixen amb el món de les tecnologies en les seves mans. Per tant, és per això que segons nosaltres pensem que és una altra manera d'impartir educació i de donar un coneixement al nen previ per quan a ell o ell els hi toqui realitzar una activitat com aquesta. El fet de poder crear el nostre conte amb imatges extretes d'una pàgina web i després poder ensenyar-li, ha sigut molt gratificant, ja que ha sigut una idea nova de la qual hem vist interacció i diversió.

No hay comentarios:

Publicar un comentario